Friday 25 April 2014

Senyum Itu Sedekah

ASSALAMUALAIKUM....

Alhamdulillah harini dapat lagi aku meneruskan entry untuk kali ini...baik lah  kali ni aku nak kongsi sikit la apa yang telah saya belajar hari ni iaitu....... Sedekah..

seperti mana yang kita tahu, sedekah itu banyak cara dan jalanya... antara salah satu cara untuk kita bersedekah dengan mudah dan tanpa ada modal iaitu... SENYUM....




"senyum umpama titian dalam kehidupan, kau tersenyum ku tersenyum, kemesraan pun menguntum"... Ungkaan ini merupakan lirik lagu yang sesekali kita dengar di corong radio atau pun di kaca tv...

Rasulullah SAW bersabda mafhumnya bahawa anak keturunan Nabi Adam a.s memiliki  kewajipan untuk bersedekah setiap harinya sejak matahari mulai terbit...

Seorang sahabat yang tidak memiliki apa pun untuk disedekah bertanya; "Jika kami ingin bersedekah, namun kami tidak memiliki apa pun, lantas apa yang boleh kami sedekahkan dan bagaimana kami menyedekahkannya?" Rasulullah SAW bersabda; "Senyum kalian bagi saudaranya adalah sedekah, beramar ma'ruf  dan nahi mungkar yang kalian lakukan untuk saudaranya juga sedekah, dan kalian menunjukkan jalan bagi seseorang yang tersesat juga adalah sedekah". ( Hadais riwayat Tirmizi dan Abu Dzar ) 



Dalam hadis lain disebutkan bahawa senyum itu ibadah; "Tersenyum ketika bertemu saudaramu adalah ibadah". ( Hadis riwayat Tirmizi, Ibnu Hibban dan Baihaqi )

Salah seorang sahabat, Abdullah Bin Harits pernah menuturkan tentang Rasulullah SAW bahawa; "Tidak pernah aku melihat seseorang yang lebih banyak tersenyum dari Rasulullah SAW". (Hadis Riwayat Tirmizi)

Meskipun ringan, senyum merupakan amal kebaikan yang tidak boleh diremehkan...Rasulullah SAW bersabda; "Janaganlah kamu meremhkan kebaikan sekecil apa pun, sekalipun itu hanya bermuka manis saat berjumpa saudaramu". (Hadis Riwayat Muslim)


Oleh yang sedemikian, kita sebenarnya sudah bersedekah...jika sekiranya kita senyum apabila bertemu dengan orang lain, sama ada kita sedari atau tidak, ketahuilah pahala bersedekah itu sedang mengalir tak kala kita menguntum senyuman...

untuk mendapat pahala sedekah mudah ja kan??? kita tidak perlu menunggu punya harta benda yang banyak untuk bersedekah...hanya dengan SENYUM secara automatik kita sudah bersedekah... Alhamdulillah..


SENYUM lah dan selamat beramal... :)

No comments:

Post a Comment